KUNST + COMMERCIE = MERK POWER

Vrijdag 01 juni 2018

Juni 2018 - Steeds meer bedrijven ontdekken de toegevoegde waarde die kunstenaars kunnen geven aan hun merkbeleving. Voor Artbox uit Amsterdam is het leggen van een verbinding tussen kunstenaars en bedrijven corebusiness. Artbox is full service in concept, creatie en productie. Het bedrijf werkt met talentvolle visuele kunstenaars over de hele wereld op het gebied van illustraties, fotografie, animaties, fotobewerking en 3D computer graphics. En af en toe gaat een design van een character ook echt ‘leven’.

#HBullDus. In opdracht van Artbox produceerde Blowups het character De Bull van kunstenaar Brado Hogendoorn. De Bull kreeg een plaats op een vliegtuigstoel op Düsseldorf Airport.

De Bull met Handelsblatt op Düsseldorf Airport Van Artbox ontving Blowups de opdracht om het door kunstenaar Bardo Hogendoorn ontworpen  character ‘de Bull’ uit te werken in polyester. De opdrachtgever: Handelsblatt, een financieel dagblad in Duitsland. De Bull kreeg een unieke plaats op Düsseldorf Airport. De opvallende verschijning, een man met het hoofd van een stier, zit rustig het Handelsblatt te lezen op een vliegveldstoel. Al direct bij plaatsing blijkt dat de Bull een geliefd object is voor een selfie. Zie instagram #HBullDus.

Wat moet het Handelsblatt met zo’n vreemd character?

Het had ook een polyesterbeeld van een normaal mens kunnen zijn. Maar had het dan dezelfde aandacht en impact gekregen? Op de eerste plaats hebben de horens van de Bull een link met het logo van het Handelsblatt. Op de tweede plaats vraagt de Bull positieve aandacht, laat mensen nadenken en er even stil bij staan. De humoristische aandacht slaat over op het Handelsblatt en beklijft. En zo klopt de som: kunst + commercie = merk power.

Eisen vliegveld

Vliegvelden stellen hele strenge eisen aan objecten die er komen te staan. Blowups maakt dagelijks producten die op vliegvelden over de hele wereld worden geplaatst en kent de strenge eisen. Daarmee wordt uiteraard bij de productie rekening gehouden. De brandklasse is bijvoorbeeld zo’n belangrijke eis. De strenge brandklasse norm B-s1,d0 is de standaard bij Blowups als het gaat om producten die op vliegvelden komen te staan. Daarmee voldoen onze klanten aan de strengste eisen.

De productie van de Bull

Bardo Hogendoorn ontwierp zijn character op de computer. Het 3D ontwerp van de Bull werd door de Blowups engineers omgezet in 3D tekeningen, geschikt om de 3D freesmachine aan te sturen. Op de machine werd de Bull in delen uit PUR schuim gefreesd. De delen werden samengevoegd en door de creatieve vakmensen bij Blowups met de hand geshaped naar het originele ontwerp van Brado. De kop van de stier werd anders aangepakt. Om geen details uit het ontwerp te verliezen werd met behulp van de gefreesde kop een siliconenrubber mal gemaakt. Dit maakt het mogelijk om daarna in de mal polyester aan te brengen en alle kleine details uit het ontwerp te behouden.

Het hele character is voorzien van verschillende lagen glasvezelversterkt polyester en voldoet aan de strenge Europese brandklasse, de B-s1,d0 norm. De Bull is bovendien zo gemaakt dat hij tegen een stootje kan. Tussendoor de verschillende lagen polyester door werd er uiteraard flink geschuurd en geplamuurd om uiteindelijk een strak oppervlak te krijgen. In de spuitcabine bij Blowups kreeg de Bull zijn originele kleuren. Kunstenaar Brado Hogendoorn bracht bij Blowups in Heijen met airbrush techniek persoonlijk de laatste details aan om de Bull zo realistisch mogelijk te maken. Eind mei 2018 werd de Bull stevig vastgezet op zijn vliegveldstoel op Düsseldorf Airport. Ook daarvoor waren tijdens de productie alle voorbereidingen getroffen.

EN BEKIJK HIER HET PROJECT MET FOTO'S VAN DE PRODUCTIE VAN DE BULL.

Terug naar nieuwsoverzicht