Grote en ingewikkelde reclameobjecten en kunstwerken? YES WE CAN!
November 2017 - Dagelijks stromen de meest vreemde aanvragen bij Blowups binnen. Van creatieve reclamemakers en enthousiaste marketeers tot eigenzinnige kunstenaars en topdesigners. Meestal betreft de aanvraag iets groots, of het gewenste object heeft een ingewikkelde vorm. De oplage beperkt zich vaak tot één enkel exemplaar of een beperkte oplage. Het gaat onder meer om reclameobjecten, kunstwerken, meubilair, speeltoestellen en industriële producten. Waar anderen in verband met de ingewikkelde vorm of beperkte oplage ‘nee’ moeten verkopen, is het antwoord van Blowups al meer dan 25 jaar steevast ‘Yes we can!’. Blowups heeft zich gespecialiseerd in dergelijke opdrachten en bekleedt daarmee een unieke positie in Nederland. Inmiddels weten grote en kleine opdrachtgevers over de gehele wereld Blowups te vinden. Multinationals die de objecten wereldwijd wegzetten en beroemde Amerikaanse kunstenaars die het vakmanschap en de kwaliteit van Blowups hebben ervaren.
De essentie van ‘Yes we can!’
Bij Blowups erkennen we een aantal essentiële zaken om de belofte ‘Yes we can!’ ook daadwerkelijk waar te blijven maken:
- Alle werkzaamheden worden in eigen huis, in de goed geoutilleerde werkplaats van Blowups in Heijen uitgevoerd. Het productieproces is continu te volgen en bij te sturen.
- Het allerbelangrijkste aspect van de belofte betreft wel het Blowups team. Een vast en ervaren team van bijna dertig vakmensen. Intern en extern opgeleid om het ambacht op een hoog kwaliteitsniveau uit te voeren. Veel Blowup-ers zijn multidisciplinair geschoold en inzetbaar op meerdere disciplines, bijvoorbeeld 3D scannen, engineering, metaalbewerking, houtbewerking, polyester bewerking, spuiten en lakken, beplakken en beletteren, handshapen en (3d)frezen. Dit maakt een flexibele planning van de werkzaamheden mogelijk en houdt het werk afwisselend.
- In de werkplaats gebruiken we geavanceerde machines, maar ook traditionele gereedschappen en werkwijzen.
- De klantgerichtheid van Blowups uit zich in het meedenken over de vorm, de kennis over de meest ideale constructie en de betrokkenheid. Regelmatig lopen onze opdrachtgevers een rondje door onze werkplaats waar ze het maakproces van hun object bekijken en bespreken met onze vakmensen. We horen vaak dat ze vol inspiratie weer naar huis gaan. Kunstenaars zijn welkom om actief mee te werken aan de productie van het door hen ontworpen kunstwerk.
Blowups verkoopt helaas ook weleens ‘nee’
Of we ooit weleens ‘nee’ moeten verkopen? Roel Rasker, algemeen directeur van Blowups: “Helaas wel. Het betreft dan bijna altijd de levertijd. Ons werk is arbeidsintensief en onze orderportefeuille is continu goed gevuld. Het gebeurt regelmatig dat mensen op het laatste moment op een lumineus idee komen voor een evenement, een beurs of een presentatie. Dan is het heel erg jammer dat we ‘nee’ moeten verkopen. De levertijd bedraagt gemiddeld 8 tot 10 weken. Dat kunnen we weleens inkorten, maar vandaag opdracht en volgende week leveren… dat lukt zelden. Mensen vergeten vaak dat maatwerk voornamelijk handwerk is en dat aan de productie ook 3D tekenwerk en de engineering van de constructie vooraf gaan. Bovendien hebben we ook te maken praktische zaken zoals de droogtijd van het polyester en de verf. Onze vaste opdrachtgevers kennen het proces en de daaraan gekoppelde levertijden.”